Fotografia produktowa – Jak zacząć i jak robić zdjęcia packshotowe?

Reklama jest dźwignią handlu – co do tego nikt nie ma dziś wątpliwości. Promowanie może odbywać się na wiele sposobów, a jednym z nich jest fotografia produktowa. Realizacja sesji tego typu wymaga odpowiedniego sprzętu oraz umiejętności. Co zatem zrobić, by Twoje produkty dobrze się prezentowały na aukcjach i w social mediach?

Jak pokazać produkty w internecie?

Prowadzisz sklep i chcesz jak najwierniej przedstawić swój asortyment? W takiej sytuacji musisz przygotować profesjonalne zdjęcia produktowe. Z punktu widzenia kupującego mają one niezwykłą wartość przy podejmowaniu decyzji o wyborze konkretnej rzeczy. Żaden opis tak wiernie nie odda wyglądu, koloru, czy fasonu produktu tak, jak fotografie.

W ostatnich latach nastąpił niezwykły rozwój sklepów internetowych. Praktycznie każda firma prowadzi sprzedaż w sieci lub planuje wejść w strefę handlu online. Dlatego zdjęcia reklamowe to jeden z podstawowych produktów oferowanych przez profesjonalne studia.

Czym wyróżnia się dobra fotografia produktowa?

Jak zrobić dobre packshoty? Przede wszystkim należy poznać produkt. Inaczej wygląda praca z odzieżą, sprzętem kuchennym, czy meblami. Niezależnie od tego, czy robisz zdjęcia biżuterii, czy zabawek dziecięcych, są pewne punkty wspólne. Liczy się przede wszystkim dobór odpowiedniego sprzętu i oświetlenia. O czym warto pamiętać? Kluczową rolę odgrywają następujące kwestie oświetlenia studyjnego, czyli:

  • równomierne oświetlenie produktu poprzez stosowanie światła ciągłego i błyskowego;
  • wykorzystanie modyfikatorów, czyli np. softboxów o różnych kształtach.

Ostrość w fotografii produktowej

Zdjęcia produktowe muszą być ostre, a to oznacza pracę na dużych wartościach przysłony. Takie ustawienia aparatu sprawiają, że wszystkie części fotografowanego przedmiotu jest dobrze zarysowana. Dzięki temu klient jest w stanie zobaczyć każdy szczegół oglądanego produktu. Aby uzyskać taki efekt, konieczne jest korzystanie ze studyjnych lamp o dużej mocy. Oczywiście oświetlenie i ustawienia sprzętu muszą być dostosowane do obiektu. Wymagają tego zarówno fotografia obuwia, jak i każdego innego produktu.

Dobranie odpowiedniego tła

Zdjęcia odzieży dla sklepu internetowego muszą być dobrze wyeksponowane. Najczęściej w fotografii produktowej wykorzystuje się białe tło. Jest to kolor przyjemny i neutralny dla oka. Nie podbija i nie zmienia innych barw, nie tworzy kontrastów, które zmieniają odbiór produktu. Dzięki temu zdjęcie wiernie oddaje odcienie produktu.

Czy można użyć innego tła? Oczywiście zdarzają się takie fotografie produktowe. Jeśli chcesz uzyskać bardziej oryginalne zdjęcia, pamiętaj, by wybrana opcja była dobrze dobrana do produktów. Packshoty muszą oddawać realne kolory tak, by klient nie czuł się rozczarowany w momencie, gdy zakupiona rzecz do niego dotrze.

Obróbka w programach graficznych

We współczesnej fotografii bardzo dużą rolę odgrywają programy graficzne. Wykorzystuje się je głównie do zdjęć artystycznych i portretowych. A co z packshotami? Retusz również jest konieczny, jednak nie na taką skalę. W fotografii produktowej nie zmienia się kolorów lub faktur, ponieważ klient powinien wiedzieć, co dokładnie kupuje.

Czy warto samodzielnie robić sesje produktowe?

Oczywiście można samodzielnie przygotować zdjęcia produktów na stronę internetową sklepu. Jak zacząć pracę z fotografią produktową? Potrzebny jest odpowiedni sprzęt. I tutaj dochodzimy do jednej ważnej kwestii. Sprzęt fotograficzny jest drogi. Jeśli chcesz samodzielnie wykonać zdjęcia, musisz dysponować dobrym aparatem.

Czy telefon lepszej klasy wystarczy? Jak najbardziej możesz go wykorzystać. Pamiętaj jednak, że fotografie muszą przyciągać uwagę konsumentów. Brak profesjonalnych ujęć może wpływać na odbiór marki, co niestety wiąże się z minimalnym zainteresowaniem po stronie potencjalnych klientów. Dlatego wynajęcie profesjonalnego studia i fotografa jest najlepszym rozwiązaniem.

Fotografia produktowa – podsumowanie

Fotografia produktowa ma określone zadanie: musi sprzedać asortyment sklepów. To właśnie za pomocą zdjęć klienci mają szansę ocenić, czy chcą kupić konkretną rzecz. Aby zrobić dobre zdjęcia packshotowe, konieczne są umiejętności, wiedza oraz profesjonalny sprzęt, jakim dysponują profesjonalne studia. W trakcie wykorzystuje się softboxy (okrągłe, podłużne, kwadratowe), blendy, odpowiednie tła, statywy, aparaty i obiektywy z różną ogniskową. Dzięki nim można pokazać kolor, fakturę oraz wszystkie detale produktu. A te wszystkie elementy znajdziesz w dobrze wyposażonym studio.

Więcej aktualności