Pojęcie packshot jest powszechnie stosowane w marketingu. To nic innego jak dobrze wykonane zdjęcia produktowe, które mają zachęcić potencjalnego klienta do zakupu właśnie tego konkretnego przedmiotu. Fotografie tego typu muszą przedstawiać produkty w taki sposób, by osoba oglądająca otrzymała pełny pakiet informacji o kolorze, kształcie, czy elementach ozdobnych. Zdjęcia packshotowe są wykorzystywane w sklepach internetowych, w reklamie drukowanej, np. na bilbordach, w katalogach, ulotkach, czy gazetkach reklamowych.
Jak powinien wyglądać dobry packshot?
Dobre zdjęcia reklamowe powinny spełniać szereg dokładnie określonych warunków. Przede wszystkim muszą w sposób realny i rzeczywisty przedstawić produkt. To nie jest fotografia artystyczna, abstrakcyjna, beauty, w której możliwa jest zaawansowana obróbka w programach graficznych. Oczywiście każde zdjęcie produktowe jest w odpowiedni sposób modyfikowane, jednak nadal musi realnie przedstawiać produkt w sposób naturalny. Fotografie tego typu wykorzystywane są praktycznie w każdej branży, od spożywczej, motoryzacyjnej, kosmetycznej, po zdjęcia odzieży dla sklepu internetowego. Perfekcyjnie wykonane packshoty wyróżniają poniższe cechy.
- Są odpowiednio oświetlone. Światło uwypukla wszystkie najważniejsze elementy danego produktu, czyli kształt, kolor, fakturę i materiał.
- Są ostre w każdym punkcie. To nie portret, w którym można skupić uwagę odbiorcę tylko na oczach, stosując odpowiednią głębię ostrości. W tym wypadku każda część przedmiotu, niezależnie od tego, czy są to buty, kosmetyki, czy ubranka dla niemowląt, musi być ostra.
- Są w odpowiedniej rozdzielczości. Fotografie muszą spełniać wymagania sklepów internetowych co do miniaturek lub większych zdjęć.
- Produkty są odpowiednio ustawione. Zanim powstanie zdjęcie konieczne jest odpowiednie ułożenie produktu.
- Są odpowiednio wyretuszowane. Graficzna obróbka to już codzienność także w fotografii produktowej. Modyfikacje nie mogą jednak za bardzo ingerować w wygląd produktu. Oczywiście chcemy je przedstawić w jak najatrakcyjniejszy sposób, jednak nie można zmieniać koloru, czy faktury, ponieważ można wprowadzić potencjalnego klienta w błąd. Każdy kupujący powinien otrzymać produkt taki jak na zdjęciu. Dlatego retusz polega głównie na wydobyciu faktury, odwzorowaniu realnych kolorów, likwidowaniu cieni i niedoskonałości, np. zagnieceń przy ułożeniu materiału), przy jednoczesnych zachowaniu rzeczywistego wyglądu przedmiotu.
- Są poddawane standaryzacji. Packshoty to serie zdjęć o takich samych parametrach i identycznej stylistyce. Pokazują przedmiot z różnych stron, jednak cały czas tworzą spójną całość, a to oznacza, że mają takie samo tło, identyczne ustawienia światła, czy nasycenie kolorów.
Czy fotografia produktowa to tylko białe tło?
Zdjęcia biżuterii, fotografia obuwia, garnków lub mebli – niezależnie od tego, co jest przedmiotem sesji zdjęciowej, potrzeby jest pomysł. Standardowe packshoty wykonuje się na białym tle, które w żaden sposób nie odwraca uwagi od oferty. Można także zdecydować się na bardziej innowacyjne rozwiązania, czyli budowę odpowiedniej scenografii pasującej do charakteru produktów. Nadal trzeba pamiętać, że to konkretny przedmiot ma grać pierwsze skrzypce na fotografiach.
Co to są packshoty – podsumowanie
Fotografia produktowa, czyli serie packshotów, to zdjęcia przedstawiające ofertę konkretnego sklepu. Fotografie muszą być ostre, spójne, dobrze oświetlone. Najczęściej są wykonywane w profesjonalnym studio, gdzie można bez problemu stworzyć oryginalną scenografię. Najprostsze warianty to zdjęcia na białym tle. Celem packshotów jest przekazanie klientowi dokładnej informacji na temat konkretnego przedmiotu.